lördag 9 maj 2009

Man eller kvinna?

Skrattade nästan ihjäl mig då jag läste Anna Larssons krönika i Svenskan i går.
För visst är det så att "styrka, målmedvetenhet, risktagande och initiativrikedom är mänskliga egenskaper. Precis som omtanke, eftertanke, empati och lyhördhet. "

Anna Larsson fortsätter
"Vi kan fly ansvaret och gömma oss bakom förlegade könsroller. Eller vi kan omfamna vår fulla potentiella och tillsammans bygga något bättre."
Sedan avslutar hon med
"Man föds inte till kvinna eller man, man blir det."

I går var jag på Programråd Bygg på gymnasieskolan Fredrik i Haninge- en fantastisk skola! Sist jag var där talade man om problem att rekrytera kvinnor till skolan och till branschen. Då fördes en debatt om fördommar etc men framförallt om toaletter och omklädningsrum. Att det inte fanns separata för varje kön. I går var flera representanter inbjudna för att diskutera detta lite djupare. Det var skönt att på detta möte få mina teorier bekräftade av tre tjejer från byggbranschen. Det spelar ingen roll - man byter om med gänget. Inga konstigheter. Som vilken arbetsplats som helst.

Då är det marknadsföring som gäller.

Inga kommentarer: