onsdag 22 oktober 2008

Reklamfilm

I mina studier har vi till uppgift att analysera en reklamfilm och kritiskt granska den utifrån olika perspektiv. I min grupp har vi valt Röda Korsets film om "Rädda mammorna" Den är otroligt gripande och som ni förstår svår att vara kritisk mot. Har nu suttit och tittat på den ett otaliga gånger och grips fortfarande varje gång. Då har man lyckats... när jag dessutom har gått in på www.redcross.se/mamma för att själv måla en del av världen för en billig penning :)

Jag tror att jag grips än mer efter jag fått egna barn. I en av bilderna uppfattar jag mammans blick som vaksam, beslutsam - rör inte mitt barn - och rädd. Och visst har man kännt på den vaksamheten och beslutsamheten, om än i light version om man jämför med krig och elände, tex när en främmande, märklig man står och tittar på min dotter länge och väl när hon leker med sin kompis och sedan säger, utan att presentera sig eller nåt, "jag är gärna barnvakt nån dag.."

In och kolla på reklamen och passa på att måla världen i och med att du skänker en slant. Glöm inte bort din egna mamma - ge henne en extra kram nästa gång!

Inga kommentarer: