måndag 27 oktober 2008

Förskolan

Läser till min förskräckelse ett stort reportage i tidningen ÖP (eftersom jag är i Mörsil för ett minihöstlov) om antal barn i barngrupper i förskolan. Inte ord om kvalité - det är det som är viktigt!

Mina barn som går och gått på Förskolan Fasanen i Haninge - olika många i grupperna men sist gick Johanna på en avd med 23 barn och 2,5 (oftast 2) personal - men de var fantastiska! Min dotter trivdes enormt bra, både i gruppen och med fröknarna. Hon utvecklades fin fint. Det kallar jag kvalité!

Det kan omöjligt bara bero på antal barn i gruppen som man skriver i ÖP - det måste bero på fröknarnas sätt att hantera gruppen, precis som det det ligger ett ansvar på läraren att faktiskt lära eleven att skriva och räkna.

Att börja lämna omdömme i skolan tidigt tycker jag är bra. Som förälder är mitt barn viktigast! Om jag i skolan får veta att mitt barn måste öva på ditt eller datt, då vet jag ju vart och hur jag ska hjälpa och stödja på bästa sätt. Hur kan det uppfattas kränkande? Läser det på SvD och blir förstummad! Men jag antar att det är samma typ av föräldrar som uppfattar detta kränkande som heller inte tycker att det är ok att någon annan tillrättarvisar deras barn... :)

Hälsningar från ett morgonvackert Jämtland!

Inga kommentarer: