måndag 17 augusti 2015

Skolmat och skolmatspolitiker och att lyfta goda insatser

Jag är en matnörd. Jag gillar att äta mat, laga mat, prata om mat, titta på mat, lukta på mat, ja det mesta som har med mat att göra. Jag inser att alla inte är som jag, även om det idag verkar vara trendigt det här med mat. Jag tror att det aldrig någonsin varit så många mat och bakprogram på TV och debatten om vad vi stoppar i oss är engagerad.

I skolan så som i de andra offentliga verksamheterna är maten central. Vi måste ju alla äta. Varje dag helst. Den är också kulturellt viktig och viktig för folkhälsan. Många skolor går mot att laga mer mat själva och bättre mat. Med bättre mat menar jag med mer rena råvaror och mindre konserveringsmedel, smakförstärkare, E medel och annat som känns onödigt. En del skolor har kommit riktigt långt och en del andra har lång väg kvar. En trend är dock att fler lagar mat så nära verksamheten som möjligt. Det är bra. Dessvärre går man mot strömmen i exempelvis Åre Kommun där förslag ligger att maten i förskolorna ska lagas centralt. Det tycker jag är olyckligt och faktiskt helt galet.

I Haninge har vi en del skolor och förskolor som kommit riktigt långt. Jag är sjukt stolt över att få ha varit med och jobbat tillsammans med dem. Även om jag inte ansvarar för Haninges skolor och förskolor idag är jag stolt över att vi i kommunen har så duktiga drivna eldsjälar i många av våra kök. Marre och co på Brandbergsskolan, Johan och co på Runstensskolan, Maria på Gudö förskola, de är riktigt bra exempel på när det funkar riktigt riktigt bra. Fantastiskt faktiskt. Värt att uppmärksamma ordentligt. Det gjorde vi förra året med en hejdundrande gala då vi delade ut priser inom skolan och förskolans värld - exempelvis årets pedagog, årets pedagogiska rektor, årets eldsjäl, årets skolrestaurang mfl Jag har nu förstått att det nya västerstyret i kommun inte har för avsikt att ge dessa duktiga människor en ordentlig hyllning. Nog för att priset kommer att delas ut internt på en arbetsdag, men allvarligt, jag tycker de är värda en kväll med lite gala och glitter.

Jag är nominerad till Årest skolmatspolitiker av White Guide Junior. Det är verkligen hedrande. Och spännande! Jag vill verkligen vinna. Jag är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna men jag tycker också att mat inte alltid varit på tapeten hos oss politiker men detta visar hur viktigt det är. Jag har pratat mat snart i alla moderat sammanhang så en del har nog ledsnat på mitt ständiga "matande" men jag ger mig inte, det finns mycket kvar att göra! 1 september kommer det avgöras i Malmö. Inte bara den kategorin utan så många andra viktiga kategorier där det finns duktiga drivna människor som varje dag arbetar för att våra barn och unga ska få en god, näringsriktig och trivsam lunch. De är värda en gala och 31/8-1/9 är White Guide Junior galan - tiller alla som jobbar för detta - bra jobbat alla ni!

Inga kommentarer: