torsdag 13 augusti 2015

Plötsligt händer det

Ja jag har inte vunnit på Triss eller Lotto, det hade ju i och för sig varit trevligt. Näe, inläggets rubrik kommer mer av att efter 2 års stiltje på bloggen så är det dax att försöka ta tag i detta igen.

Det är rätt vanligt har jag förstått, att många politiker i ledande position har så mycket att göra att man inte hinner med att förmedla till medborgana vad som görs och vad som är gjort. En del saker märks och syns naturligtvis väldigt snabbt, som att jobbskatteavdraget ger mer pengar kvar av lönen varje månad. Däremot är det viktigt att försöka berätta varför det helt plötsligt blev så. Jag tänkter att jag ska försöka bli bättre på att berätta om hur livet i politiken kan vara och varför vissa beslut blir som de blir.

Sedan valet i höstas är jag numer en så kallad oppositionspolitiker. Haninge var den kommun som allra sist fick till ett styre innan årsskiftet och dessvärre bröts 8 år av "Femklöverstyre" dvs Alliansen och Miljöpartiet då Mp och C valde att hoppa över till S istället. Det parlamentariska läget är dock så att styret i Haninge inte har majoritet varpå det kan bli ibland att beslut inte blir som de som styrt hade tänkt då det blir en majoritet som stödjer ett annat förslag. Lite roddigt blir det, speciellt för tjänstemännen, men jag känner starkare än någonsin hur viktigt det är att ta ansvar för Haninge utifrån den övertygelse som jag och de väljare som röstat på Moderaterna och mig har. Vi måste skapa möjligheter och bra förutsättningar för att leva, bo och driva företag här i Haninge.

Inga kommentarer: