tisdag 22 juni 2010

Nej tack till fria sprutor

Jag måste säga Bra jobbat! Jag är stolt över mina Moderata partikamrater såsom Felippa Reinfelt mfl i Stockholms Läns landsting som rakryggat röstat nej till fria sprutor. Det står i DN att detta beslut nu gått igenom. Efter att ärendet minoritetsbordlagts en gång har nu landstingsfullmäktige beslutat att det blir en försöksverksamhet som införs i Stockholms läns landsting och den kommer att pågå under en försöksperiod på fyra år.
Man har för avsikt att utvärdera detta noggrant. Och det hoppas jag verkligen att det gör för vad jag fått veta ang likande projekt i Malmö så har Skåne de högsta narkotikarelaterade dödstalen trots att man där delat ut sprutor i över 20 år. För mig så känns det som att rucka på inställningen till narkotika. Ungefär som att säga att det är ok att knarka bara du inte sprider HIV till någon annan. Jag tror att många lättare stannar kvar i trösket på detta sätt, dessvärre! I går skrev ett flertal opolitiska företrädare på SvD Brännpunkt "Sprutbyte räddar inte liv" Jag tror de har rätt breda och stora kunskaper på detta område. Det ska bli intressant att följa projektet.

Detta är något som även ex Erika Lejonros skrivit om tidigare

Inga kommentarer: