måndag 17 maj 2010

Stärkt skydd

Svd skriver idag om en nyligen utförd studie av 216 våldsutsatta kvinnors situation. Den är utförd i södra Stockholm och det framkommer att drygt 40 procent av de kvinnor som polisanmälde partnerrelaterat våld, efter en uppföljningstid på upp till 4 år, återigen hade tvingats polisanmäla sin partner eller före detta partner för nya övergrepp. Det är helt galet!

Då känns det skönt att vi samma dag kan läsa på moderat.se att regeringen via Beatrice Ask och Nyamko Sabuni kommer att ge i uppdrag till Rikspolisstyrelsen att säkerställa att samtliga polismyndigheter kan tillhandahålla larmskyddspaket till kvinnor som lever under ständiga hot mot sitt liv och sin frihet. Rikspolisstyrelsen får 6,5 miljoner kronor för att genomföra detta och är i linje med den miljardsatsning mot våldet som drabbar kvinnor som genomförs under mandatperioden. Bra! Regeringen kommer dessutom att återkomma i frågan om att stärka skyddet för hotade och förföljda personer.

Det är ju faktiskt så att det är våld mot människor, oavsett kön, som är knäckfrågan. Catta skriver på sin blogg om "Det dödliga våldet" Hon får en del kommentarer om att även kvinnor slår sina män och skriver bland annat till svar "Självklart ska alla missförhållanden mot människor (män,kvinnor och barn) uppmärksammas, men sluta gör det till en jävla tävling om vem som lider mest" Jag tror att man kan tala om detta fram och tillbaka hur länge som helst men ingen lösning kommer utav det. Saken är den att det är oacceptabelt med våld, oavsett kön. Regeringens satsning är bra och den kommer hjälpa många, ett konkret förslag som leder framåt.

Jag tror att många försöker göra mäns våld mot kvinnor till en onödig jämlikhetsfråga. Jag vill driva frågan på annorlunda sätt. Jag vill ha rättvisa! Ingen ska slå någon! Om någon blir slagen av någon annan måste vi har lagar som reglerar detta och har vi inte tillräckliga lagar så måste vi reglera detta. Sen är människan en rätt smart varelse så att den i tid och tid luras och då måste den hotade få skydd. Då är vi tillbaka där jag började mitt inlägg - larmskyddspaket. Visst är det ett bra steg i rätt riktning. Vi kan dock inte nöja oss med det och det är det väl heller ingen som vill?!

Jag tror att trygghet är något vi alla skapar. Då gäller det också att vi vågar stå upp för det som vi tror på och tycker är rätt. Vi vuxna måste vara vuxna och uppfostra våra barn till att vara trygga och få god självkänsla. Vi ska ha lagar och förordningar men glöm inte bort människans kraft. Alla måste hjälpa till med trygghet. I Rotary hade presidenten för ett par år sedan ledorden: "Lead the way", det översattes fritt och jag vet inte om det fanns någon officiell svensk översättning. Där jag var på möte tolkade vi det som "Föregå med gott exempel" Det är något att tänka på varje dag, varje natt, varje timme. Föregå med gott exempel!

Fler som bloggar i ämnet är ex Kent Persson

Inga kommentarer: