måndag 25 januari 2010

Kvotering? Nej Tack!

Per Schlingmann (M), partisekreterare har i slutet av förra veckan meddelat en ny linje i kvoteringsfrågan där han menar att en lagstiftning som reglerar könsfördelningen i företagsstyrelser kan komma om inte bolagen förbättrar sig rejält.

Nej tack! NEJ TACK! Detta känns verkligen som min hjärtefråga - allvarligt, vem vill vara den inkvoterade? Skulle någon ta mig på allvar om de visste att jag var där bara för att jag är av ett annat kön?! Nej, kunskap och kompetens måste gå först! Jag har lyckats inom mina arnetsområden för att jag kan saker, vad trist det vore om jag fick ett jobb bara för att jag är tjej, snacka om diskriminering!

Vad skulle detta ge för signaler? Att vi faktiskt inte tror på det kvinnliga könets egna kompetens? Är det så jag vill att min dotter ska växa upp? Aldrig!

Jag är inte ensam - fler tycker som jag :) Se artikel i Svenskan.

Inga kommentarer: