Nu på torsdag den 21 februari presenterar jag tillsammans med tjänstemän från utbildningsförvaltningen en studie som handlar om lärares arbetssituation och tidsanvändning, sett utifrån ett antal lärares vardag. Nämnden la förra våren ett uppdrag till förvaltningen att genomföra en studie då vi insett att det fanns få empiriska studier av lärarnas arbetssituation vilket gjorde det svårare att komma vidare. Tidsstudier har varit en belastad företeelse då det oftast har används av arbetsgivaren som ett maktverktyg. Vi vill använda det för att hjälpa och förbättra. De nya regelverken håller med stor sannolikhet på att förändra lärarens vardag men vi ville genomföra undersökningen för att som kommunal huvudmanna ta ansvar och se över vilka förbättringar som går att göra. Det finns ett behov av en empiri som alla parter finner användbar och acceptabel. Det innefattar även att man är överens om teoribas och metodval bakom studien.
I en stor organisation är det viktigt med tydliga uppdrag och åtaganden. Ansvaret för kunskap till 100% ligger på oss alla i vår organisation utifrån våra olika roller. Forskning visar tydligt att det är den enskilda läraren som är den viktigaste faktorn för elevernas kunskaper. Lärare i vår organisation och även i hela den svenska skoldebatten tar upp den viktiga frågan om arbetsuppgifter och arbetstidens disposition. Där framhävs det att fler och fler administrativa uppgifter läggs på den enskilda läraren vilket, enligt uppgift, skulle minska den pedagogiska tiden. Detta måste vi ta på fullaste allvar.
Skolan är en politiskt styrd organisation med såväl nationella som kommunala mål. Arbetet i skolan ska vara efter uppsatta mål. Då är det centralt att se över vilka arbetsuppgifter som sker utifrån vilket mål och om vi på kommunal nivå kan göra förändringar som kan leda till förbättringar. Vår vision är att Haninge ska ha de bästa skolorna i Sverige. Då måste vi också ha de bästa lärarna och ge dem de bästa förutsättningarna så att fokus kan vara på kunskap.
Kom gärna till nya moderna Höglundaskolan, Konferenslokalen, plan 1, på Blockstensvägen 128 i Jordbro och hör mer om studien där jag också redovisar hur vi tänkt använda studien för fortsatt utveckling, som ett led i att Haninge ska ha Sveriges bästa skolor.
I en stor organisation är det viktigt med tydliga uppdrag och åtaganden. Ansvaret för kunskap till 100% ligger på oss alla i vår organisation utifrån våra olika roller. Forskning visar tydligt att det är den enskilda läraren som är den viktigaste faktorn för elevernas kunskaper. Lärare i vår organisation och även i hela den svenska skoldebatten tar upp den viktiga frågan om arbetsuppgifter och arbetstidens disposition. Där framhävs det att fler och fler administrativa uppgifter läggs på den enskilda läraren vilket, enligt uppgift, skulle minska den pedagogiska tiden. Detta måste vi ta på fullaste allvar.
Skolan är en politiskt styrd organisation med såväl nationella som kommunala mål. Arbetet i skolan ska vara efter uppsatta mål. Då är det centralt att se över vilka arbetsuppgifter som sker utifrån vilket mål och om vi på kommunal nivå kan göra förändringar som kan leda till förbättringar. Vår vision är att Haninge ska ha de bästa skolorna i Sverige. Då måste vi också ha de bästa lärarna och ge dem de bästa förutsättningarna så att fokus kan vara på kunskap.
Kom gärna till nya moderna Höglundaskolan, Konferenslokalen, plan 1, på Blockstensvägen 128 i Jordbro och hör mer om studien där jag också redovisar hur vi tänkt använda studien för fortsatt utveckling, som ett led i att Haninge ska ha Sveriges bästa skolor.
Alexandra Anstrell
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar