torsdag 26 maj 2011

Studieresan - onsdag

I går var en helt underbar dag här på studieresan i Italien. I och för sig har alla dagarna varit kalasbra men gårdagen var väldigt speciell. På dagen var jag på besök på en förskola som var fantastiskt intressant och inspirerande. På eftermiddagen var det lite tid för fria aktiviteter och det fanns möjlighet att köpa olika utflyktsturer. Jag passade på att köpa en biljett till turen som skulle gå till en tillverkning av Balsamicovinäger och till ett mejeri med Parmesanost.

Det var jätteroligt och spännande! Vårt första stopp var på ett familjeägt företag, Ini910, som tillverkade både vin och balamicovinäger. Vi fick en rundtur bland vinflaskor och lagringstunnor, vi fick se hur de lagrar vinägern först i stora tunnor och sedan, redan efter ett år, hällde över på mindre fat. Detta för att vinägern kraftigt reduceras under lagring. Efter rundvandringen blev det vinprovning i källaren. Där fick vi prova den lokala specialiteten Lambrusco, ett rött pärlande vin. Lite märkligt och lite fel känsla men helt ok. Stort skillnad mot den Lambrusco som säljs hemma till det positiva! Vi fick även testa rosé och vitt sparkling. Gott! Vinägerprovning var det förstås också. Tre olika som var lagrade i 7, 25 resp 50 år. Den 50 åriga tycker jag var för stark i smaken och det var ju tur, eftersom den kostade 98 Euro.
Efter lite shoppande av vin och vinäger åkte vi vidare till mejeriet med stort M. Eller stort P kanske? Som i Parmesanost :)

En jätteduktig guide visade oss runt bland ostkar och saltbadande ostar. Jag kanske ställde lite väl detaljerade frågor jämfört med de andra men nu har jag fått massa bra idéer för min egna osttillverkning :) Bilder kommer men jag har inte hunnit ladda över dem ännu. Även här fick vi provsmaka såväl ost som Pannacotta. Och självklart shoppa loss i ostbutiken! Mums!
Sedan dags att åka tillbaka för kvällsprogrammet. Återkommer om det.

Lyckad tur!

Inga kommentarer: