lördag 18 december 2010

Svar till Metta Fjelkner som 16 dec skriver i SvD att ”Valfriheten har sänkt kvaliteten i skolan”


I dag skriver jag och Martina Mossberg på Haningemoderaternas blogg ett svar till LR ordförande Metta Fjelkner som 16 dec skriver i SvD att ”Valfriheten har sänkt kvaliteten i skolan”

Nedan är vårt var:
En olycklig rubrik på en i stort sett ganska bra Brännpunktartikel. Att den svenska skolan hamnat efter kan vi i olika undersökningar se, där är vi överens. Att politiker hanterat skolan som en experimentverkstad under 20 år kan vi också instämma även om vi brukar kalla det flumskola. Vi är också helt eniga om att en skola av hög kvalitet för alla elever är en oerhörd framgångsfaktor. Vi politiker måste ta ansvar för att vi har en skola av hög kvalité för när skolan är av hög kvalitet, blir inte kön eller familjebakgrund längre avgörande för hur väl en elev lyckas nå kunskapsmålen.


År 1989 beslutades det i Sverige att skolans ansvar skulle ligga på kommunerna. Moderaterna röstade emot. Att ta nya beslut om huruvida skolan ska vara statlig eller inte tror vi bara tar mer tid och energi från det kunskapsfokus skolan ska ha.

Vi har inte tid med detta.

Vi har inte råd med detta.

Vi måste se till att Sveriges elever får den kunskap de har rätt till.


Vi tror att en bra skola skapas med såväl kommunala som privata utförare. Konkurrens är en viktig drivkraft för att förbättra kvalitet i såväl kommunal som enskilt driven verksamhet. En grundläggande förutsättning är att alla arbetar med samma villkor. Det måste vi politiker ta ansvar för.

Varje skola och varje skolform är ansvarig för sin uppgift, att förmedla kunskaper så att alla elever lämnar skolan med minst godkänt i alla ämnen. Ingen ska hindras i sin utveckling och ej heller lämnas efter. Viktigt är att Sveriges elever efter examen ska ha goda möjligheter till fortsatt karriär i livet oavsett om de väljer fortsatta studier eller arbete. Vi tror att viktiga faktorer i detta arbete bland annat är att alltid ha höga krav och förväntningar på eleverna, att tidiga insatser skall göras för elever som riskerar att inte nå målen och att närvaron i skolan måste öka. Vi tror också att en framgångsrik skola har en duktig pedagogisk ledare och kontinuerligt utvärderar och följer upp resultat.

Metta Fjelkner skriver att ”Lärarnas Riksförbund har alltid stått upp för strukturerad och lärarledd undervisning, oavsett ideologiska påbud” Det känns tryggt men då måste de också påverka den Lärarutbildning vi har idag. För ska lärarna klara av att vara en god ledare måste Lärarutbildningen bli bättre. Där måste det exempelvis vara obligatoriskt att läsa om särskilt stöd. För det handlar om kunskap och det handlar om 100 procent. Vi menar allvar med att skolorna ska ha 100% fokus på kunskap och att 100% av eleverna ska lämna skolan med fullständiga betyg.

Varmt välkommen till Haninge Kommun!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan det vara så att 100% fokus på kunskap och diverse slags betygsskalor har överskuggat det faktum att den allmänna skolan är ett unikt medel att integrera barn från ALLA delar av samhället? Kan det vara så att friheten för föräldrar att å sina barns vägnar välja bort de delar av samhället som man ej identifierar sig med, faktiskt leder till ökad samhällelig splittring? Kan det vara så att den allmänna skolans roll som skapare av gemenskap är minst lika viktig som betygsskalor och "måluppfyllelse", och att privatisering av skolan möjligen har bidragit till en splittring av samhället?