fredag 23 april 2010

Överlämning eller trygghet?

En hetsig debatt sker på Aftonbladet om att Kronprinsessan vill bli överlämnad i kyrkan av sin far. Enligt artikeln så ska visst Svenska Kyrkan ha synpunkter på det och att det är gammaldags och okunnigt. Jasså, det kanske är av trygghet? Eller extra festligt?
När jag gifte mig ville jag också bli överlämnad. Det var av flera skäl men det största skälet var att på en av de känslomässigt största dagarna i mitt liv vill jag ha min pappas styrka och trygghet, jag ville ha honom vid min sida. Att beskyllas för att ha tittat för mycket på amerikanska filmer och tagit seden därifrån är löjligt och där kan vi tala om att okunskap. Svenska kyrkans Annika Borg ställer sig frågan "Varför vill moderna kvinnor med utbildning och frihet leka med den typ av symbolik som brudöverlämning uttrycker?"
Vi moderna kvinnor kanske har kommit ett steg längre och ser att detta inte är ett hot mot oss som kvinnor. Däremot en sådan här diskussion ger en förnedrande syn på kvinnan.

Alexandra

Inga kommentarer: