fredag 23 april 2010

Lärare i skolan - universitetet

Oj, kan inte riktigt låta bli att ge mig in skolpolitiken i Uppsala också. För den berör så många. I en debattartikel på Ergo, studenttidning i Uppsala, skriver en student och önskar mer vägledning på Juridikprogrammet. Svaret hon får är i stort sett God dag yxskaft... Min replik ligger också där nu "Vad ska vi ha lärarna till?" Med det menar jag att om läraren inte ska lära ut något, behövs de alls då? För svaret studenten får av universitetet är att lärarnas främsta uppgift är att vara en organisatör - inte ”lära ut”. Som förortskommun har vi svårt att säga hur andra bör arbeta, men Haninge har kunnat vända en negativ utveckling. Från att 2004 rankats lägst av alla kommuner av Lärarförbundet utsågs vi i höstas av SKL till en av de 17 mest framgångsrika. Resan har inte varit lätt. Allt har inte blivit perfekt. Allt är inte klart. Men vi har lärt oss mycket om vad som leder till bra resultat för eleverna. Jag anser att lärarnas förmåga är en avgörande faktor för elevernas resultat! Juridiska institutionen gömmer sig bakom metoden ”Problemorienterad inlärningsmodell”. I Haninge satsar vi på 100 procent kunskap för våra elever. Det betyder totalt fokus på att förmedla kunskaper i skolan.

Alexandra

Inga kommentarer: