Sitter på en utbildning om gymnasieskolan hos SKL, Sveriges Kommuner och Landsting och upprörs över deras Öppna Jämförelser i Gymnasieskolan. De har ett sk "hemkommunsperspektiv" i statistiken. Med det menas att de mäter elevernas resultat utifrån vart de bor och inte vart de går i skola. Detta ska enl föreläsaren vara ett stöd till kommunledningar etc. Men jag undrar stillsamt - hur tänkte de då? Jo, vi har ett kommunalt uppföljningsansvar men för att statistiken ska vara rättvis måste den visa vart eleverna går i skola och vad de uppnår för betyg där. Vart eleverna kommer i från är inte avgörande för elevens resultat utan vilken skola de går i. Då borde det visas.
Blir dock mycket glad i nästa del av anförande då föreläsaren visar en PPT bild med texten: "Fokus på resultat och kvalite istället för kvantitet" Jaaaaa! Tack för den, precis så ska det vara! Hon berättar att mer pengar enl vad de kan se inte leder till förbättrad kvalite.
Avslutningsvis berättas det i första passet om framgångsrika kommuner och hur de kännetecknas. SKL har tagit fram faktorer för framgångsrika skolkommuner och Haninge lyftes fram som ett gott exempel. Flera gånger!
Faktorer för Framgångsrika skolkommuner (grundskolerapport) enl SKL
1. har bra ledare
2. tar reda på hur det går
3. lyfter fram kompetenta lärare
4. har höga förväntningar på alla
5. fångar upp elever i svårigheter
6. har tydlig ansvarfördelning
7. har fungerande relationer
8. har enats om skolans mål
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar