måndag 8 december 2008

Öppet brev till föreningen Skutans Gård

Hej,

En manifestation i kväll vid Kulturhuset välkomnar jag. Det är en demokratisk rätt att visa sin ståndpunkt i olika frågor. Det ger mig också en chans att få tala med er och alla andra intressenter som finns på plats.

Beslutet som vi tar i nämnden på onsdag 10/12 innebär en stark viljeinriktning.
Vi vill att det bedrivs verksamhet för barn och unga i närhet till djur på Skutans Gård.
Vi vill värna en sådan verksamhet som vi tycker är viktig för Haninges barn och unga.
Vi vill att det görs en utredning av underhållet på byggnaderna som vi nu tar över ansvaret för.
Vi sträcker ytterligare ut handen till föreningen Skutans Gård med dels ett ökat bidrag, inom ramen för vårt bidragsreglemente och dels att all utredning ska göras i bred dialog med befintlig aktör, dvs Föreningen Skutans Gård.

Jag skulle vilja klargöra betydelsen och vikten av två ord.
Demokrati har bokstavligen den ungefärliga betydelsen ”folkstyre”. Begreppet ses idag ofta förenklat som synonymt med ett styrelseskick med allmänna och fria val av representanter för folket, som i dag råder i de flesta stater i världen.
Personangrepp – I vardaglig tal när man talar om det menar man ett osakligt argument, där debattören angriper motståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för att debattera sakfrågan.

Personligen tycker jag att vi vuxna har ett stort ansvar att lära våra barn och ungdomar hur man i ett demokratiskt samhälle ska påverka och föra fram sina åsikter utan att gå till personangrepp. Jag uppmanar alla att leva och agera utifrån demokrati, jag anser också att det är ert ansvar i en förening att leva efter dessa grundläggande principer.

Jag måste dessvärre berätta att personangrepp förekommit. Det är inget våra barn ska lära sig, varken i skolan, hemma eller i en förening. För mig personligen är det självklart jobbigt, när barn tillåts skriva osanna sånger, men gränsen går när mina barn dras in i dessa personangrepp! Det är oetiskt att använda sig av barn för att uppnå politiska eller ekonomiska syften.

En helt vanlig dag när jag hämtar min dotter på hennes skola finner jag att någon har lämnat ett par teckningar med hästar på i hennes ryggsäck. Medvetet är det instoppat och dragkedjan är stängd. På teckningen finna en uppmaning att Johannas mamma vill stänga Skutans Gård och en vädjan till mig att jag inte ska slakta deras hästar.
Det är inte okej!
Det är personangrepp, slag under bältet och faktiskt helt oacceptabelt!
Det är dessutom inte att lära våra barn hur en demokrati fungerar!
Det är osanning!
I min ilska och faktiskt, rädsla, slängde jag detta och erkänner helt ut att jag inte registrerat detta som en allmän handling.

Jag finns tillgänglig för personliga träffar, per telefon och via e-post och vanlig post – ta dessa frågor direkt med mig – inte via mina barn!

I Juni fanns en bred enighet inom nämnden att lika villkor för våra föreningar ska gälla – nu vill (s) ändra det beslutet och inte ha lika villkor längre.

Jag vill ha lika villkor för alla föreningar! Jag är trygg i beslutet och ser inga konstigheter i detta förutom två saker:
• (s) märkliga ”kappvändarutspel”
• Personangrepp – vilket är helt oacceptabelt!

Haninge 2008-12-08

Alexandra Anstrell (m)
Ordförande
Kultur och fritidsnämnden

7 kommentarer:

Anonym sa...

Man slutar aldrig förvånas över att vuxna människor är IDIOTER !!!
Otroligt lågt och amatörmässigt att hoppa på dina barn.
Polisanmälning nästa !!!

Anonym sa...

Jag håller med dig om att det är helt oacceptabelt att blanda in oskyldiga barn i politiken. Barn som ännu inte lärt sig hur ruttna och falska vuxna kan vara.

Demokratin skall vi värna om. Alternativen som finns i världen är skrämmande. Se bara på Zimbabwe.

Gammal Haningebo

Anonym sa...

Öppet brev till Anstrell (m)

Du vill lägga ner Skutan och samtidigt vill du att vi ska tycka synd om dig.

Du skäller hela tiden på sossarna men tar inget ansvar för din egen politik. Det är ju DU och Lars Liljegren och Per Molin som försökt lägga ner Skutan i ett halvår. Stå för det. Dessutom ljuger du om sossarnas politik. Äckligt.

Jag vill ha svar på fem frågor:

Vart ska alla Skutanbarn ta vägen om du lägger ner Skutan? Vad ska hända med hästarna?

Varför satsar ni INGENTING i Brandbergen?

Ni lovade i valet att satsa på barn och unga. Varför sviker ni det löftet också?

Vad säger folkpartiet, centern och kristdemokraterna, har du lyckats lura allihop? Är det ingen som har någon ryggrad?

Jag vill ha SVAR från dig. DU är ansvarig för det som händer nu. DU.

Anonym sa...

Brevet hörde hemma på din blogg inte på en demonstration för skutan!
Skamlig var människan som utsatte ditt barn för detta!
Tror inte en polisanmälan skulle vara på sin plats, det var antagligen ingen vuxen utan ett barn som behöver vägledning som gjorde detta!

Anonym sa...

Jag hoppas alla noterat att föreningen Skutans Gård tar STARKT avstånd från sådant agerande! Finns att läsa på hemsidan.

Alexandra Anstrell sa...

Svar till Anonym från den 9 december, sk öppet brev till mig.

Vill börja med att det är en tråkig ton du har. Hur menar du när jag vill att någon ska tycka synd om mig? I don´t get it...

Svarar på dina fem frågor enl nedan
1 Jag vill inte lägga ner Skutan så jag förstår inte frågan.
2 samma svar som ovan
3 Vi satsar massor i Brandbergen. Ex med ett bidrag på öppenverksamhet till Brandbergens boxningsklubb. Vi har en bra fritidsgård, förra året byggdes konstverket och lekklossarna Lyckan är en Gul kloss. Bibliotek finns lätt tillgängligt i centrum.
med mera med mera
4 Vi satsar på barn och unga - återkom om du vill ha en mer utförlig lista men som ex ger jag dig ny sporthall på Torvalla som invigs i kväll, nytt föreningsbidrag med stöd även för kulturaktiviteter, Drömcash mm mm
5 Vi är en välfungerande politisk majoritet som går till beslut med gemensamma förslag.

Anonym sa...

Okej, mén om du inte vill lägga ner skutan så ge oss de bidgrag vi behöver för att överleva!