lördag 8 augusti 2009

Begåvningsreserv? Reservofficer?

Läser och förundras över inlägg i Svenskan om jämställdhet. På SvD skriver Hillevi Engström och Mats Johansson tycker att det ska bli en borglig valfråga, Per Schlingmann uttrycker på Svd att samhället och partiet mister en begåvningsreserv om det finns med för få kvinnor. Jag är Moderat kvinna och sitter som ordförande både i föreningsstyrelsen och i Haninge Kommuns Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnd. Är jag en begåvning då eller en lyckligt lottad begåvningsreserv? Och vad kallar vi de män som inte har förtroendeuppdrag idag? Reservofficerer?? Ha ha...

Individen! Med sin kompetens och kvalité är viktigast! Kvotering är inget bra alternativ - vem vill vara den inkvoterade? Jag tror att det skulle se bättre ut om vi inte generaliserade så mycket som det görs idag. Oavsett kön, sexuell läggning, yrke, bakgrund, härkomst.

Augusti! Jag älskar augusti och september! Allt får ny fart! Många som varit på semester kommer tillbaka med ny frisk fart och det sprider glädje! Jag minns att vi alltid fick något nytt klädesplagg till skolstarten ( förmodligen för att vi växt ett par meter under sommaren :)) Nytt bokpapper och kanske till och med ett pennskrin. Nu går jag ju i skolan igen och tror att jag måste unna mig ett nytt klädesplagg till skolstarten. Uppsala universitet, here I come!

Alexandra

Inga kommentarer: