lördag 9 mars 2013

På kurs

Jag har förmånen att få gå en tvåårsutbildning genom det moderata nätverket Moderatkvinnorna. Helgens kurstillfälle startades igår med bland annat information och senaste nytt från vår duktiga Kultur och idrottsministern Lena Adelsohn Liljeroth och vår engagerade Socialförsäkrningsminister Ulf Kristersson. Idag, ute på Skeviks gård, har vi mediaträning hela dagen. Otroligt givande och intressant. Nätverkandet med mina fantastiska kollegor runt om i landet är också en viktig del i kursen och jag har verkligen fått lära känna ett gäng roliga, kompetenta Moderatkvinnor som jag tror jag kommer att ha mycket utbyte av. Som Albert Einstein lär ha sagt, "kreativitet är smittsamt, för det vidare"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att ni borde träffa era medborgare istället eftersom ert parti uppfattas som ofta väldigt långt ifrån vardagen.

Sen använder du så mycket superlativ i din blogg att det blir för mycket.

Anonym sa...


Hej, jag vet att den här frågan inte är knuten till ditt inlägg, men jag är intresserad av hur du som moderat politiker ser på vinsterna som riskkapitalbolagen gör i skolorna. I och med att den nya skollagen trädde i kraft 2010 tar privata skolkoncerner över en växande del av skolmarknaden.
Lärarna som arbetar på dessa skolor har betydligt sämre avtal och löner, pga av att riskkapitalbolagen ska generera 25-30% vinst varje år. Det innebär bla att jag själv som lärare har fått gå från 18 timmars undervisningstid till 30. Det innebär att jag fått mycket mindre planeringstid något som direkt drabbar eleverna. Min arbetsgivare tycker inte att det gör så mycket. Det viktiga är att jag ökar genomströmningen av elever som går ut skolan med ett gärna Väl Godkänt betyg.
Samtidigt som skolans lärare har en extremt hög arbetsbelastning, har vi också fått ta över administratörens uppgifter då man skurit ner på det också, liksom på vaktmästarens och städarens. Jag får alltså stå inför mina elever och byta lysrör i taket under lektionstid och sedan städa elevcafeterian. Allt för att den skolkoncern jag arbetar åt ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag vet ju att ni moderater helst bara – för valfrihetens skull- vill ha friskolor. Annars hade ni inte infört regler för vinstuttag i välfärden som är världsunika.
Jag undrar dock hur du förväntar dig att det på sikt ska gå med kunskapsnivån om man inte investerar pengarna på elever utan istället på aktieägare?
Såhär skriver Expressen om Sverige och vinsterna i skolan:

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vinst-hor-inte-hemma-i-skolan/

Mvh Gabriel

Anonym sa...

Hej Anonym,
Sara Sixten heter jag och har förmånen att sitta som ledamot i grund- och förskolenämnden i Haninge där Alexandra är ordförande. Och jag måste säga att är det någon som är ute och besöker medborgarna så är det hon. Alltid på språng till en förskola, skola eller annan verksamhet. Om du inte har haft möjlighet att träffa henne, eller någon annan av oss politiker så är du varmt välkommen till våra nämndmöten som alltid är öppna för allmänheten. Tid och plats hittar du på www.haninge.se

Anonym sa...

Hej Anonym,
Sara Sixten heter jag och har förmånen att sitta som ledamot i grund- och förskolenämnden i Haninge där Alexandra är ordförande. Och jag måste säga att är det någon som är ute och besöker medborgarna så är det hon. Alltid på språng till en förskola, skola eller annan verksamhet. Om du inte har haft möjlighet att träffa henne, eller någon annan av oss politiker så är du varmt välkommen till våra nämndmöten som alltid är öppna för allmänheten. Tid och plats hittar du på www.haninge.se